СТРАТЕГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПІДПРИЄМСТВАМИ В УМОВАХ ІНДУСТРІЇ 4.0

  • А.В. Козловський Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0009-0003-5179-7849
Ключові слова: Індустрія 4.0, цифрова стратегія, цифрова трансформація, цифрові інструменти, бізнес-процеси, автоматизація, штучний інтелект, інновації

Анотація

У статті досліджено стратегічні підходи до впровадження цифрових інструментів підприємствами в умовах Індустрії 4.0. Автори обґрунтовують важливість цифрової трансформації як комплексного процесу, що охоплює інтелектуалізацію, автоматизацію, інтеграцію штучного інтелекту, інтернету речей, великих даних, хмарних технологій та цифрових платформ. Розглянуто еволюцію наукових підходів до формування цифрової стратегії, її роль у підвищенні конкурентоспроможності підприємств та адаптації до динамічного цифрового середовища. Досліджено поняття, сутність, мету, основні цілі та основні інструменти реалізації цифрової стратегії підприємств. Визначено основні інструменти цифрової трансформації: цифровий маркетинг, діджиталізація бізнес-процесів, присутність в Інтернеті, e-commerce та управління бізнес-гнучкістю. Особливу увагу приділено аналізу прикладів успішної цифровізації українських компаній, серед яких ПрАТ «Тернопільський молокозавод», ТОВ «Агропрод-сервіс», ТОВ «Нова пошта» та ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ», що свідчить про здатність українських підприємств адаптуватися до викликів цифрової економіки. Стратегічне використання цифрових інструментів розглядається не лише як технологічна інновація, а як інтегрована управлінська концепція, що забезпечує підвищення ефективності бізнес-процесів, гнучкість до змін зовнішнього середовища та формування довгострокових конкурентних переваг. Запропоновано модель реалізації цифрової стратегії, що включає п’ять ключових етапів: оцінка цифрової готовності підприємства, формування стратегічного бачення, розробка й впровадження цифрових рішень, їх інтеграція в операційну діяльність, моніторинг та коригування стратегії. У статті підкреслено, що формування та реалізація цифрової стратегії має розглядатися як системний та міждисциплінарний процес, який охоплює не тільки технологічні, а й економічні, організаційні, соціальні та кадрові аспекти розвитку підприємства в умовах цифрової епохи.

Посилання

1. Ostrovska, H.Y., Ostrovskyi, O.T. (2024) Tsyfrova transformatsiya promyslovosti: suchasni realii ta priorytety rozvytku. [Digital transformation of industry: current realities and development priorities]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Bulletin of Donbas. No. 1-2 (75-76). Pp. 166–177. [in Ukrainian].
2. Klevtsevych, N.A. (2024) Suchasni pidkhody do upravlinnia biznes-protsesamy realnoho sektoru ekonomiky v umovakh tsyfrovykh transformatsii. [Modern approaches to business process management of the real sector of the economy under digital transformations]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia. –Scientific View: Economics and Management. No. 1 (85). Pp. 72–78. [in Ukrainian].
3. Melnyk, L.H., Karintseva, O.I., Kalinichenko, L.L., Kharchenko, M.O., Tarasenko, S.V. (2024) Tsyfrova transformatsiya biznes-protsesiv v Ukraini: krashchi praktyky vitchyznianoho biznesu ta suchasni vyklyky. [Digital transformation of business processes in Ukraine: best practices of domestic business and current challenges]. Ekonomika pryrodokorystuvannia i ekoloho-ekonomichni problemy. – Economics of Nature Management and Ecological-Economic Problems. No. 2 (104). Pp. 54–60. [in Ukrainian].
4. Chernikov, D.I., Hryshko, S.V. (2023) Suchasni tendentsii ta stratehichni ryzyky vprovadzhennia tekhnolohii Industrii 4.0 ta Industrii 5.0. [Current trends and strategic risks of Industry 4.0 and Industry 5.0 technology implementation]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society. Issue 54. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2793 (Accessed 15.06.2025) [in Ukrainian].
5. Zubkova, A., Maigurova, D., Misiunia, R. (2023) Upravlinnia proiektamy tsyfrovoyi transformatsii mizhnarodnykh pidpryiemstv: kliuchovi vidminnosti Industrii 4.0 ta 5.0. [Management of digital transformation projects of international enterprises: key differences between Industry 4.0 and 5.0]. Scientific journal «Modeling the development of the economic systems». No. 2. URL: https://mdes.khmnu.edu.ua/index.php/mdes/article/view/170 (Accessed 16.06.2025) [in Ukrainian].
6. Shynkovych, A.V., Vasylieva, N.B., Romanenko, O.V. (2024) Innovatsiine upravlinnia pidpryiemstvamy v umovakh tsyfrovoyi transformatsii: vyklyky ta stratehii. [Innovative enterprise management in conditions of digital transformation: challenges and strategies]. Zdobutky ekonomiky: perspektyvy ta innovatsii. – Economic Achievements: Perspectives and Innovations. No. 13. URL: https://econp.com.ua/index.php/journal/article/view/266 (Accessed 16.06.2025) [in Ukrainian].
7. Matt, C., Hess, T., Benlian, A. (2014) Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering. Vol. 57, No. 5. Pp. 339–343. [in English].
8. Ismail, M., Khater, M., Zaki, M. (2017) Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? URL: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/resources/Downloads/Monthly%20Papers/2017Nov%20Paper_Mariam.pdf (Accessed 17.08.2025). [in English].
9. Voskoboyeva, O.V., Romashchenko, O.S. (2018) Indeks tsyfrovizatsii yak osnovnyi faktor rozvytku tsyfrovykh tekhnolohiy. [Digitization index as the main factor of digital technology development]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes. – Economics. Management. Business. No. 4(26). Pp. 56–61. [in Ukrainian].
10. Kirzhetska, M., Kirzhetskyi, Y. (2020) Osoblyvosti tsyfrovoyi stratehii pidpryiemstva zalezhno vid rozmiru biznesu. [Features of digital strategy of the enterprise depending on business size]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. – Halytskyi Economic Bulletin. No. 5(66). Pp. 7–15. [in Ukrainian].
11. Panchuk, A.S., Malkova, K.O. (2021) Teoretychni osnovy formuvannia tsyfrovoyi stratehii pidpryiemstv. [Theoretical foundations of digital strategy formation of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society. Issue 34. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1036 (Accessed 18.06.2025) [in Ukrainian].
12. Oficijnyi sayt PrAT «Ternopilskyi molokozavod». [Official website of PJSC «Ternopil Milk Plant»]. URL: https://pjsc.molokija.com/ua (Accessed 18.06.2025). [in Ukrainian].
13. Oficijnyi sayt TOV «Agroprodservis». [Official website of LLC «Agroprodservice»]. URL: https://agroprodservice.com.ua (Accessed 18.06.2025). [in Ukrainian].
14. Oficijnyi sayt TOV «Nova poshta» [Official website of LLC «Nova Poshta»]. URL: https://novaposhta.ua (Accessed 18.06.2025). [in Ukrainian].
15. Oficijnyi sayt TOV «Leoni Vaering Systems UA GmbH» [Official website of LLC «Leoni Wiring Systems UA GmbH»]. URL: https://www.leoni-ukraine.com/ (Accessed 18.06.2025). [in Ukrainian].
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Козловський, А. (2025). СТРАТЕГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПІДПРИЄМСТВАМИ В УМОВАХ ІНДУСТРІЇ 4.0. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (2 (66), 17-24. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2025-2-66-02
Розділ
Економіка та управління підприємствами