ГРА ЯК ПЕДАГОГІЧНИЙ ФЕНОМЕН КУЛЬТУРИ

Ключові слова: феномен гри, ігровий тренінг, ігрове навчання, педагог, майбутній актор.

Анотація

Стаття присвячена вивченню гри як педагогічного феномена культури. Аналізуються важливі аспекти гри у контексті освіти та виховання, а також її вплив на розвиток особистості. Акцентується увага на неможливості визначення одного поняття «гри» у зв’язку зі складностями розуміння природи цього явища: різні наукові дисципліни досліджують поняття «гра» у контексті свого науково дискурсу та завдань, які вони ставлять перед собою. Охарактеризований феномен гри та висвітлені її особливості як педагогічного засобу навчання. У статті наводяться приклади різноманітних видів і форм гри, використовуваних в педагогічній практиці. Автором розглянута проблема використання гри як засобу розважального характеру, який може сприйматися поверхнево з одного боку, а з іншого – вирішувати конкретні професійні завдання навчання. Зроблений аналіз педагогічного феномену гри, який висвітлений у теоретичних роботах вітчизняних та сучасних науковців. Представлена видова класифікація ігор запропонована А. В. Семеновою та розглянуто трактування поняття – «ігрове навчання». Обґрунтовано важливість переосмислення сучасних можливостей гри, як інноваційного засобу навчання: технологізація, гейміфікація. Розглянута проблема визначення критерієві оцінки впливу ігор у рамкам вікової диференціації на прикладі дослідження канадсько-американського психолога та психіатра Еріка Берна, який розглядає гру дорослих як неусвідомлену частину людського буття. Охарактеризована різниця між усвідомленим використанням гри як засобу у навчальному процесі (гейміфікація) та перебуванням людини у ігровому стані у буденному житті (гра як буття). Автором акцентується увага на важливості дослідження педагогом переваг онлайн-ігор (онлайн- навчання), поєднання онлайн та офлайн можливостей та аналізу впливу технологізації на освітній простір.

Посилання

1. Берн Е. Ігри, у які грають люди. Харків: Клуб сімейного дозвілля. 2018. 255 с.
2. Довбня С. Гра як історико-педагогічний феномен. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2606/1/S_ Dovbnya_%D0%A2%D0%95%D0%A2%D0%A0_9_PED_PI.pdf (дата звернення: 03.02.2023).
3. Кудикіна Н. В. Психологічні витоки педагогічної теорії ігрової діяльності. URL: http://eprints.zu.edu. ua/540/1/04knvtid.pdf (дата звернення: 11.024.2023).
4. Переяславська С. О., Смагіна О. О. Гейміфікація як сучасний напрям вітчизняної освіти. Open educational environment of modern University, special edition, 2019. С. 250-260 URL: https://openedu. kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/230/pdf (дата звернення: 25.06.2023)].
5. Пихтін Т. А. Гра, як засіб розвитку виховання і навчання дошкільників. URL: https://vseosvita.ua/ library/embed/0100ewxl-c7a0.doc.html (дата звернення: 02.02.2023).
6. Семенова А. В. Словник-довідник з професійної педагогіки. Одеса: Пальміра, 2006. 221 c.
7. Сучасний психолого-педагогічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький : Домбровська Я.М., 2016. 473 с.
8. Шагар В. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2007. 640 с.
9. Шинкарук В. І. Філософський енциклопедичний словник. Національна академія наук України. Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди. Київ: Абрис, 2002. 742 с.
10. Jan L. Plass, Bruce D. Homer, Charles K. Foundations of Game-Based Learning: Educational Psychologist, 50(4), 2015. P. 258-283, URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1090277.pdf (дата звернення: 11.02.2023).
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Гринь, Л. О. (2024). ГРА ЯК ПЕДАГОГІЧНИЙ ФЕНОМЕН КУЛЬТУРИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 156-161. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-22
Розділ
РОЗДІЛ ІХ. ПОРІВНЯЛЬНА ПЕДАГОГІКА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають