АНАЛІЗ МЕТОДІВ ПЛАНУВАННЯ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ

  • І.С. Варламова Запорізький національний університет
  • І.Ю. Сем’янова Запорізький національний університет
Ключові слова: планування, собівартість, підприємство, методи, витрати, таргет-костінг, класифікація, ресурси, ефективність, оптимізація.

Анотація

Проаналізовано традиційні та сучасні методи планування собівартості. Здійснено класифікацію витрат виробництва з метод визначення елементів, котрі складають собівартість продукції. Обґрунтовано, що доцільність використання кожного з методів залежить від низки чинників, а саме особливостей діяльності підприємства: характер виробничого процесу, вид продукції, рівень складності виробничого процесу, досягнуті результати та кон’юнктури ринку. Серед традиційних виокремлено та охарактеризовано такі методи: метод планування витрат за техніко-економічними характеристиками, кошторисний, метод калькуляції, нормативний. Серед сучасних методів планування зосереджено увагу на таких: позамовний спосіб калькулювання собівартості продукції, попередільний (попроцесний), метод величин покриття та таргет-костінг. Виокремлено таргет-костінг як метод калькулювання собівартості продукції, що дозволяє по-новому поглянути на взаємозалежність ціни, прибутку і собівартості. Визначено, що за умови впровадження таргет-костінгу можуть виникнути певні труднощі: у розробці нового продукту повинні брати участь підрозділи; фактична собівартість може несподівано перевищити цільову вже в процесі виробництва; не варто змінювати технологію виробництва нового продукту тільки для того, щоб знизити його собівартість. Виокремлено чинники зниження собівартості продукції: зниження собівартості продукції за рахунок змін обсягу виробництва та постійних витрат; зміни собівартості продукції за рахунок економії матеріалів і зниження їх вартості; зниження собівартості продукції за рахунок зростання продуктивності праці, що перевищує темпи зростання заробітної плати.

Посилання

1. Друри К. Управленческий и производственный учет. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2015. 735 c.
2. Скоун Т. Управленчиский учет. М. : Аудит, ЮНИТИ, 1997. 179 с.
3. Хорнгрен Ч. Т., Фостер Дж. Бухгалтерский учет: управленческий аспект. М.: Финансы и статистика, 1995. 416 с.
4. Апчерч А. Управленческий учет: принципы и практика. М.: Финансы и статистика, 2002. 952 с.
5. Бутинець Ф. Ф. Витрати виробництва та їх класифікація для потреб управління. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу : міжнар. зб. наук. праць. Серія: Бухгалтерський облік, контроль і аналіз. 2012. № 1(22). С. 1118.
6. Васюк Г. В. Особливості аудиту витрат виробниц" тва та собівартості продукції. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництв. 2012. № 4 (67). С. 9195.
7. Іванюта П. В., Лугівська О.П. Управління ресурсами та витратами. К. : Центр учбової літератури, 2009. 320 с.
8. Орлов О., Рясних Є., Ларіонова К. Планування собівартості продукції. Економіка України. 2014. № 12. С. 3948.
9. Сопко В. В. Бухгалтерський облік в управлінні підприємством. К. : КНЕУ, 2006. 526 с.
10. Цал-Цалко Ю. С. Витрати підприємства. К. : Либідь, 2002. 656 с.
11. Лісовий А. В., Ляшенко Г.П., Піжук О.І. Науково-методичні основи планування витрат на підприємстві. Науковий вісник Національного університету ДПС України (економіка, право). 3(50). 2010. С. 92–99.
12. Древаль О. Ю. Планування діяльності підприємства. Суми: СумДУ, 2008. 146 с.
Як цитувати
Варламова, І., & Сем’янова , І. (1). АНАЛІЗ МЕТОДІВ ПЛАНУВАННЯ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (3 (39), 62-69. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/economics/article/view/138
Розділ
Ринкові механізми обліку, аналізу та аудиту в національній економіці