ПРОБЛЕМИ ПЛАНУВАННЯ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ
Анотація
У статті досліджуються традиційні та сучасні методи планування витрат. Наведено класифікацію виробничих витрат за методом визначення елементів, які формують вартість виробництва. Обґрунтовано, що доцільність використання кожного методу залежить від ряду факторів, а саме: характеристик підприємства, характеру виробничого процесу, виду продукції, складності виробничого процесу, досягнутих результатів, кон’юнктури ринку. Серед традиційних методів виділяють такі методи як: метод планування витрат за техніко-економічними характеристиками, кошторисна собівартість, метод калькулювання собівартості, нормативний. Серед сучасних методів планування зосереджено увагу на таких як: позааудиторний метод калькулювання собівартості продукції, попередній (післяпроцесний), метод охоплення та цільовий метод. Target-costing ідентифікується як метод калькулювання собівартості продукції, що дозволяє по-новому поглянути на взаємозалежність цін, прибутку та собівартості. Визначено, що у разі впровадження таргет-перебору виникають труднощі щодо використання додаткових підрозділів виробництва при розробці нового продукту; несподіване перевищення фактичної собівартості над плановою вже в процесі самого виробництва; неможливість зміни технології виробництва нового продукту з метою зниження його вартість. Викладено фактори зниження собівартості продукції за рахунок зміни обсягу виробництва та постійних витрат; економії матеріалів та зниження їх вартості; підвищення продуктивності праці, що перевищує темпи зростання заробітної плати.
Посилання
2. Vlasyuk G.V. Features of the audit of production costs and production costs. State and regions. Series: Economics and Entrepreneurship. 2012. № 4(67). P. 91–95.
3. Dreval O.Yu. Enterprise activity planning. Sumy : SSU Publishing House, 2008. 146 p.
4. Ivanyuta P.V., Luhivska O.P. Resource and cost management : textbook. Kyiv : Center for Educational Literature, 2009. 320 p.
5. Priest S.M. Historical aspects of defining costs as an economic category. Economics and enterprise management. 2016. No. 2. P. 160–164.
6. Forest A.V., Lyashenko G.P., Pizhuk O.I. Scientific and methodological bases of cost planning at the enterprise. Scientific Bulletin of the National University of the State Tax Service of Ukraine (economics, law). 2010. № 3(50). P. 92–99.
7. Orlov O., Ryasnykh E., Larionova K. Product cost planning. Ukraine economy. 2014. № 12. P. 39–48.
8. Sopko V.V. Accounting in enterprise management : textbook. Kyiv : KNEU, 2006. 526 p.
9. Shik L.M., Skorobogatova N.E. Management Accounting : textbook. In two parts. Zaporizhzhia : ZNU, 2010. Part 1. 96 p.
10. Drury C. Management and cost accounting. 10th ed. Cengage, 2018. 842 p.'