ДІАГНОСТИКА Й ОБҐРУНТУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ КОМЕРЦІЙНОГО БАНКУ
Анотація
Розглянуто актуальні питання діагностики й обґрунтування конкурентних переваг у комерційних банках. Зазначено, що першочерговим завданням для банків у контексті досягнення високого рівня конкурентоспроможності на ринку банківських послуг є забезпечення конкурентних переваг порівняно з прямими та потенційними конкурентами на підставі запровадження інноваційних банківських продуктів, підвищення якості обслуговування клієнтів, оптимізації вартості залучення та розміщення банківських ресурсів тощо. У роботі проведено діагностику конкурентних переваг, сильних та слабких сторін оцінюваного банку в боротьбі з конкурентами інтегральним методом. Застосування цього методу ґрунтується на визначенні місця конкурентів за кожним об'єктом оцінювання шляхом ранжування досягнутих значень показників. Наголошено, що отримані дані, окрім констатації конкурентних переваг, дозволяють сформувати основні напрями подальшого аналізу та обґрунтування управлінських рішень. Конкурентні переваги банку є результатом ефективного банківського менеджменту, здатності його керівництва до оперативного реагування на зміну потреб ринку та оперативної адаптації до них. Зазначено, що для налагодження та управління взаємовідносинами з клієнтами доцільним є впровадження системи Customer Relationship Management (CRM), яка за результатами фундаментальних досліджень підвищує якість обслуговування до 40%. Установлено, що за допомогою CRM-системи управління процесом продажів банківських продуктів є більш ефективним завдяки можливості контролювати виконання плану продажів продуктів і розвивати клієнтську базу шляхом перехресних продажів, ураховуючи історію контактів клієнта з банком. Розвиток та удосконалення на основі таких нових технологій баз даних клієнтів викликає істотні зміни в класичній концепції організації й експлуатації інформаційних систем.
Посилання
2. Fomin, I. (2002). Reytingova otsinka komertsiynogo banku v systeme diagnostyke yogo konkurentospromozhnoste. [Rating of a commercial bank in the system of diagnostics of its competitiveness]. Visnyk NBU – Bulletin of the National Bank of Ukraine, 4, 11-13 [in Ukrainian].
3. Fedulova, L., Voloshchuk, I. Upravlynnya konkurentospromozhnistyu bankiv v umovaht transformatsii economeke [Managing the competitiveness of banks in the context of economic transformation]. Kiyv: Naukoviy Svyt – Science World, [in Ukrainian].
4. Gutorova, I. V. (2010). Vikorystannya reytengovih otsynok dlya analyza konkurentospromozhnosti pidpreyemstv [Use of ratings to analyze the competitiveness of enterprises]. Visnyk SNAU – Bulletin of SNAU, 6/1(41), 80-85 [in Ukrainian].
5. Zhovnovach, R. I. (2011). Teoretiko-metodologichne pidhtode do otsinke konkurentospromozhnoste pidpreyemstv [Theoretical and methodological approaches to assessing the competitiveness of enterprises]. Naukovy pratsi Kyrovogradskogo nats. Tehnichn. Univer. Ekonomechny nauky – Scientific papers of Kirovograd National Technical University. Economic sciences, 106-113, [in Ukrainian].
6. Kuzmyn, O. E. (2011). Metode analyzuvannya konkurentospromozhnoste pidpreyemstv [Methods of analyzing the competitiveness of enterprises]. Naukoviy visnyk NLTU – Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine, 21, 159-166 [in Ukrainian].
7. Adler, O. O. (2012). Ekonomichna diagnostika: praktikum [Economic diagnostics: a workshop]. Vinnitsa: VNTU. [in Ukrainian].
8. Gorbatov, V. M. (2006). Teoretichny osnovy konkurentospromozhnoste ta rozvitku integrovanyht struktur bisnesu: avtoref. des. … d-ra ekonom. nauk: 08.06.01 [Theoretical foundations of competitiveness and development of integrated business structures]. Kharkiv [in Ukrainian].
9. Girchenko, T. D. (2012). Suchasny tendentzii rozvitku bankivskoi konkurentzii ta realizatsiya bankame konkurentniht perevag [Modern tendencies of development of bank competition and realization of competitive advantages by banks]. Regionalna ekonomyka – Regional economy, 3,149-155 [in Ukrainian].
10. Ofitsiyniy sayt Natsionalnogo banku Ukraini. Retrieved from https://www.bank.gov.ua/.
11. Fedirko, B. V. (2009). Upravlynnya klientskoyu bazoyu v systemi marketyngu vidnosyn banku: des. … kand. ekon. nauk: 08.00.08 [Management of the client base in the system of marketing relations of the bank]. Sumy [in Ukrainian].