МЕДІАЦІЯ ЯК СПОСІБ АЛЬТЕРНАТИВНОГО РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ У СОЦІАЛЬНІЙ СФЕРІ

Ключові слова: медіація, соціальна сфера, конфлікт, медіатор, структура конфлікту, професійна етика, конфліктна взаємодія.

Анотація

Розглянуто особливості медіації як альтернативного способу розв’язання конфліктів у соціальній сфері. З’ясовано, що конфліктна взаємодія у професійній діяльності фахівців соціальної сфери охоплює психологічний, гуманітарний, юридичний та комунікативний аспекти. Доведено, що медіація може забезпечити швидке вирішення спорів із найменшими витратами через процеси, спеціально пристосовані до потреб сторін. Проаналізовано взаємозв’язки змістових структурних елементів конфліктів у соціальній сфері.  Наведено принципи та етапи медіації. Визначено, що медіація є найбільш сприятливим способом вирішення конфліктів у сучасних умовах, вона допомагає розвивати сторонам взаєморозуміння та виходити на новий рівень взаємодовіри. Медіацію можна розглядати як додатковий та ефективний механізм захисту прав людини і забезпечення правового порядку та згоди в суспільстві. Окрім того, існує велика ймовірність того, що домовленості, досягнуті в процесі медіації, будуть добровільно дотримуватись, а між сторонами надалі збережуться дружні та тривалі партнерські відносини. Такі переваги стають все більш очевидними та дієвими в ситуаціях, що мають, зокрема, міжнародний характер між суб’єктами господарювання. З’ясовано, що майбутніх фахівців соціальної сфери доцільно готувати до надання медіаторських послуг при розв’язанні конфліктів, як це робиться в деяких зарубіжних країнах. Основними засадами публічної медіації можна визначити ретельну підготовку, що передбачає аналіз конфлікту, вивчення культурних, суспільних, історичних особливостей країн, суспільства, громад, що залучені до конфлікту; згода сторін та готовність брати на себе відповідальність за прийняті рішення; правове поле проведення офіційної медіації; безсторонність медіатора та конфіденційність. У публічній медіації не завжди вдається дотримуватися принципу незалежності медіатора, особливо у випадках, коли посередниками виступають держави чи міжнародні організації. Також важко зробити процес конфіденційним, особливо на сучасному етапі розвитку інформаційних технологій.

Посилання

1. Emelyanko, L.M. (2003). Konfliktolohiia [Conflictology]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
2. Vinoslavskaya, O.V. (2005). Psykholohiia [Psychology]. Kyiv: INCOS [in Ukrainian].
3. Kalinkina, I.V. (2009). Tvorchist yak variant sublimatsii konfliktu [Creativity as a variant of the sublimation of conflict]. Zbirnyk statei «Psykhosemantyka» -Collection of articles "Psychosemantics", 50, 14-19.
4. Orban-Lembrick, L.E. (2003). Psykholohiia upravlinnia [Management Psychology]. Kyiv: Akademvidav
5. Grishina, N.V. (1990). Ya y druhye. Obshchenye v proyzvodstvennom kollektyve [Me and others. Communication in the production team]. Lviv: Lenvydav
6. Prokopenko, G. 100 ydei dlia razvytyia tvorcheskoho potentsyala sotrudnykov [100 ideas for the development of employees' creative potential]. Retrieved from http://hrliga.com/
7. Anthony, C., Johnson, M., Sinfield, J., Altman, E. (2011). Kerivnytstvo innovatora: yak vyity na novykh spozhyvachiv za rakhunok sproshchennia ta zdeshevlennia produktu [Innovator's guide: how to reach new consumers by simplifying and reducing the cost of the product]. Moscow: Alpina Publishers
8. Khudyakova, Т.М. Ot nenavysty – k schastiu [From Hate – Fortunately]. Retrieved from http:// ukrmediation.com.ua / ua / useful_information / articles /?pid = 741.
9. Sorochinska, T.A. (2016). Suchasna kontseptsiia filosofii osvity v Ukraini. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity [Modern concept of philosophy of education in Ukraine. Updating the content, forms and methods of education and training in educational institutions]. Naukovi zapysky Rivnenskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu - Scientific notes of Rivne State Humanities University, 13 (56), 33-36.
10. Nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky «Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu sotsialnoi posluhy poserednytstva (mediatsii)» [Order of the Ministry of Social Policy “On approval of the State standard of social mediation service (mediation)”]. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1243-16.
11. Koval, P. (2016). Kontseptualni zasady profesiinoi pidhotovky studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv zasobamy mystetstva [Conceptual foundations of professional training of students of higher educational institutions by means of art]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. Naukove fakhove vydannia z pedahohichnykh nauk - Mountain School of the Ukrainian Carpathians. Pedagogical Science, 15, 45–48.
12. Kalaur, S.N. Systema profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery do rozviazannia konfliktiv u profesiinii diialnost [The system of professional training of future specialists in the social sphere to resolve conflicts in professional activity]: diss. ... doc. ped. sciences: 13.00.04. Ternopil National Pedagogical University
13. Rozbudova myru. Profilaktyka i vyrishennia konfliktu z vykorystanniam mediatsii: sotsialno-pedahohichnyi aspekt [Peacebuilding. Conflict prevention and resolution using mediation: a socio-pedagogical dimension] (2016). Kyiv: FOP Stetsenko V.V.
14. Pro mediatsiiu. Proekt zakonu № 2480 vid 27.03.2015 [About mediation. Draft Law No. 2480 of 27.03.2015]. Retrieved from http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_2?Id=&pf3516=2480&sk=9
Опубліковано
2020-04-08
Як цитувати
Ровенська , В., & Антонова , В. (2020). МЕДІАЦІЯ ЯК СПОСІБ АЛЬТЕРНАТИВНОГО РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ У СОЦІАЛЬНІЙ СФЕРІ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (1 (45), 128-135. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/economics/article/view/350
Розділ
Економіка праці, управління персоналом та маркетинг