ПРОФЕСІЙНА МОБІЛЬНІСТЬ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖІВ: СУТНІСТЬ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ

Ключові слова: мобільність, соціальна мобільність, професійна мобільність, професійна компетентність медичного працівника, професійна мобільність медичних працівників.

Анотація

У статті з’ясовано сутність професійної мобільності студентів медичних коледжів як інтегрованого особистісного утворення, що характеризується прагненнями розкривати власний потенціал у різних видах медичної діяльності, знаннями про власні потенційні можливості й оновлені вимоги медичної праці, уміннями швидко сприймати зміни в медичній галузі й реагувати на них, бути відкритим до інновацій, розв’язувати стандартні й нестандартні ситуації, розвивати креативне інноваційне мислення, прогнозувати власні позитивні зміни, розвивати особистісні якості та сприяти розвитку професійного акме. Встановлено, що поняття «професійна мобільність студентів медичних коледжів» поєднує декілька важливих складників: готовність та здатність студентів медичних коледжів до професійної діяльності, яка виражається в професійній компетентності фахівця; вміння адаптуватися до нових умов (медичних, соціальних, управлінських), навички використання інноваційних технологій і обладнання у професійній діяльності; здатність приймати відповідальність за самостійно прийняті рішення; постійне вдосконалення, саморозвиток та реалізацію в професійній діяльності і професійному співтоваристві. Доведено, що в процесі навчання в медичному коледжі у студентів суттєво зростає рівень сформованості професійної мобільності. На початку навчання студенти дещо перевищують свої реальні можливості. На старших курсах на самооцінку готовності до подальшої професійної мобільності впливає наявність особистого професійного досвіду – його присутність дає змогу студентам досить реально оцінювати свої можливості, тоді як відсутність досвіду спонукає до деякої невпевненості та зниження розуміння своєї здібності до професійної мобільності.

Посилання

1. Бабич М.Я. Формування професійних якостей майбутнього молодшого медичного спеціаліста як психологічна проблема. Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки фахівців за соціономічним профілем : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. Хмельницький, 2011. С. 102–104.
2. Безпалько О.В. Компоненти професійної мобільності майбутніх соціальних педагогів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 11. «Соціальна робота. Соціальна педагогіка» : збірник наукових праць, 2012 (14). С. 73–80.
3. Дем’яненко О.Є. Підходи до формування професійної мобільності студентів у сучасному освітньому процесі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 05. «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2018. Вип. 60 (Т. 1). С. 122–125.
4. Долішній М.І., Злупко С.М. Соціально-трудовий потенціал: теорія і практика. Київ : Наукова думка, 1994. 263 с.
5. Заславская Т.И. Трудовая мобильность как предмет экономико-социологического исследования. Новосибирск : Наука, 1974. 256 с.
6. Закон України «Про вищу освіту». 2014 р., зі змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18#Text.
7. Іванченко Є.А. Формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних закладах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Одеса, 2005. 20 с.
8. Коваліcко Н.В. Сучасні типи соціальної мобільності населення. Соціальна психологія. 2007. № 2. С. 48–60.
9. Половець В.М. Питирим Сорокін: концепція соціальної мобільності. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2015. Вип. 128. С. 214–217. URL: ttp://nbuv.gov.ua/UJRN/ VchdpuPH_2015_128_49.
10. Радзієвська І.В. Формування професійної компетентності медичних сестер. Проблеми освіти. 2008. № 57. С. 69–73.
11. Сушенцева Л.Л. Теоретико-методичні засади формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Інститут професійно-технічної освіти НАПН України. Київ, 2012. 469 с.
12. Сушенцева Л., Потченко С. Проблема взаємозв’язку академічної та професійної мобільності студентів. Освітні обрії. 2019. Вип. 1(48). С. 66–69.
13. Шевченко Л.С. Професійна освіта як чинник конкурентоспроможності робочої сили. Демографія та соціальна економіка. 2008. № 2. С. 77–86.
14. Simmel G. The Philosophy of Money. London : Routledge, 1990. 543 р.
Опубліковано
2023-02-28
Як цитувати
Заверико, Н. В., Іваницький, О. І., & Яковенко, В. О. (2023). ПРОФЕСІЙНА МОБІЛЬНІСТЬ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖІВ: СУТНІСТЬ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 97-106. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-4-14
Розділ
РОЗДІЛ V. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають